Sound of: Solo

FRIM/SYD presenterar:

SOUND OF: SOLO

13–14 november 2010
Teatr Weimar, S:T Gertrudsgatan 4B, Malmö

I den andra instansen av Sound of: bjuder FRIM/SYD på en festival tillägnad improvisationsmusikens mest intima form: soloframträdandet. Under två dagar presenteras sex egensinniga röster som utvecklat nya förhållningssätt till sina respektive instrument.

Solo – att framträda ensam i motsats till att vara en del av en ensemble. Det är inte samma som att ta plats och tid i en grupp och spela ett steg framför de andra för en stund. För de finns där, de väntar på en, de är beredda. Solo får spelaren hela tiden vara beredd själv. I sämsta fall går det att vila på teknik eller gamla erfarenheter, utan att bli emotsagd av någon annan. Men, är det då ett solo?

I meningen att stå ensam utan med- eller motspelare, ja! Men i verklig mening är solo i mina öron att stå där med sig själv, säga emot sig själv, våga ifrågasätta gamla spelsanningar utan att ha en aning om där finns ett svar eller bara tomhet. Solo inom improvisation kan både vara den yttersta konventionen och den värsta utmaningen. I det senare fallet är det en hisnande upplevelse för alla i det rum det sker. Jag vill inte säga att det är den yttersta friheten – för vad är det? – men däremot ett skärande ifrågasättande, där musiken likt Münchausen lyfter sig i håret. Inte bara en gång utan flera. Och framhärdar i tron på att detta är fullt möjligt. Ett slags ljudets alkemi i ett slutet rum.

Thomas Millroth

LÖRDAG 13/11 kl. 19.00 Teatr Weimar. S:T Gertrudsgatan 4B, Malmö. Inträde: 50 kr.

Helena Gough: laptop

Goughs musik fokuserar på sampling och hantering av konkret ljudmaterial i en noggrann undersökning av dess abstrakta egenskaper. Lyssnaren bjuds sedan på en detaljerat framställd ljudvärld som oftast presenteras i mörklagda rum.

Sofia Jernberg: röst

Sofia Jernberg tog tidigt på eget initiativ kontakt med slagverkaren Raymond Strid för att undervisas i konsten att fritt improvisera. Nu arbetar hon bland annat med PAAVO, Fred Lonberg-Holm samt Lene Grenager, och har kommit att bli en av Sveriges mest tongivande vokalister.

Jim Denley: saxofon, elektronik och flöjt

Jim Denley är en legend inom den australiensiska improviserade musiken och var redan under 1970-talet verksam i fältet, bland annat tillsammans med violinisten Jon Rose. Hans engagemang för improvisationen har sedan dess gett lite tid till annan musikalisk verksamhet.

SÖNDAG 14/11 kl. 15.00. Teatr Weimar S:T Gertrudsgatan 4 A, Malmö. Inträde: 50 kr.

Andrea Ermke: MiniDisc, mixerbord

Ermke är en självlärd ljudkonstnär sprungen ur den så kallade Berlinscenen. Med MiniDisc-spelare och mixerbord som instrument har hon sedan mitten på nittiotalet utvecklat en mycket personlig och kompromisslös stil.

Nina de Heney: kontrabas

Efter Nina de Heneys första soloskiva och samarbeten med musiker såsom Charlotte Hug och Christian Jormin har de Heney etablerat sig starkt på den svenska improvisationsscenen i en kontinuerlig förhandling av basens musikaliska möjligheter.

 

Sabine Vogel: flöjt, elektronik

Med hjälp av förlängda tekniker – såväl akustiska som elektroniska – har Vogel skapat ett mycket personligt samtida språk för flöjten. Tidigare har hon samarbetat med musiker såsom Anthony Braxton, Arto Lindsay och Tony Buck, bara för att nämna några.