ANLA COURTIS / VED / KLINGSOR

”REDISCOVERING ARGENTINE SILENT CINEMA VOL. II:  1920’s”

Tisdag 12 januari, 20.00
Panora, Malmö
Entré 50 kronor

Den 12 januari besöker den argentinske gitarristen och  experimentmusikern Anla Courtis Malmö. Med sig har han  ett unikt dokumentärt filmmaterial från 1920-talets Argentina som letats fram ur arkiven. Till detta framförs improviserad drone/noise-musik och ambienta ljudlandskap.
Vid framträdandet i Malmö samarbetar Anla Courtis med de bägge lokala enmanskonstellationerna VED (Mattias Nihlén) och Klingsor (Adam Persson) som tidigare arbetat med Courtis vid ett par konserttillfällen 2006 och 2007.
Arbetet är en fortsättning på Rediscovering Argentine Silent Cinema Vol I som baserades på filmmaterial från 1910-talet.

REDISCOVERING ARGENTINE SILENT CINEMA VOL. II: 1920’s

Filmen innehåller arkivmaterial och dokumentära klipp filmade med 35mm-film i Buenos Aires och på andra platser i Argentina under 1920-talet. Huvuddelen av materialet har inte visats publikt på många år och har ett unikt dokumentärt och filmiskt värde. Ursprungligen visades dessa filmer ackompanjerade med levande musik – i det här programmet kommer den ljudande delen från ett liveframträdande som orienterar sig mot experimentell dronemusik och abstrakta klanglandskap framfört på gitarrer, bandloopar, klangobjekt och elektronik.

Historisk research: Andrés Levinson
Urval: Andrés Levinson, Alan Courtis
Klippning: Yaré. Sergio Subero, Sergio Bauer & Emiliano Cantore
Längd: 50 minuter

ANLA COURTIS
(a.k.a. Alan Courtis, Courtis, etc) f. 1972 i Buenos Aires, Argentina. Startade 1993 bandet Reynols, en grupp med mer än 100 släpp på skivbolag runtom i USA, Europa, Japan och Nya Zeeland; bland dessa inkluderat konceptuella projekt som ”10.000 Chicken Symphony”, ”Blank Tapes”, ”Whistling Kettle Quartet”.
Har också gett ut många soloskivor och samarbetat med musiker som: Pauline Oliveros, Lee Ranaldo (Sonic Youth), The Nihilist Spasm Band, Damo Suzuki (Can), Makoto Kawabata (Acid Mothers Temple), Eddie Prevost (AMM), Mats Gustafsson, KK Null, Seiichi Yamamoto (Boredoms) m. fl.

Mattias Nihlén (VED)
VED rör sig normalt bekymmerslöst mellan ambient, folkmusik, soundtracks och progressiv rock. Har arbetat med filmmusik bland annat för Auto Images Mitt hjärtas Malmö-serie och för Jan Eriksson Tillberg (dokumentärfilmare för SvT). Har samarbetat med en rad musiker, exempelvis amerikanske gitarristen Eugene Chadbourne och svenske saxofonisten Martin Küchen. Aktuell med en ny VED-vinyl som släpps på etiketten Lugnet. Driver också improvisationsprojektet och gitarrtrion HALStER, som bl.a. framträtt i Berlin och Köpenhamn, tillsammans med Anders Lindsjö och Adam Persson.

Adam Persson (Klingsor)
Bakgrund i experimentell rockmusik och performance. (Bl.a. annat med gruppen Kürten 1991–2003 och svensk-amerikanska performancekollektivet CTB, 2000–2003.) Har sedan 2004 alltmer ägnat sig åt utforskande ljudskapande och improvisationsmusik. Har gjort musik och ljudcollage till teater (bl.a. för Teater InterAkt), dans (bl.a. till barnföreställningar på Malmö sommarscen, samt i en rad samarbeten med butoh-koreografen Annou Nilson), text (bl.a. med författaren Pär Thörn på Norbergsfestivalen) och film (bl.a. stumfilmsmusik till Dreyers Jeanne D’Arc). Har gjort ett stort antal framträdanden med bl.a. Klingsor, Nyckelbarn och HALStER, såväl i Skåne som i Stockholm (Fylkingen), Arvikafestivalen, Köpenhamn, Berlin, S:t Petersburg och Moskva.

Arrangeras av FRIM/SYD i samarbete med Sensurround – Malmö International Music Film Festival.